vrijdag 22 december 2017

Stembanden

De aanloop naar de kerst wordt hier in huis bepaald door het WK Darts. Avond na avond vind ik mezelf terug op de bank tussen Oudste en Jongste en verbaas ik me over het circus in Alexandra Palace. Van de opkomst, als de dikbuikige darters met gezichten waar net een terreinwagen overheen is gereden naast meiden met tieten als misthoorns en onder het pompende geluid van DJ Kiddy Maxx Maxx Cool Dinosaur klaar staan om de zeven meter naar het podium highfivend en vuiststompend te overbruggen, tot aan de beslissende leg waarin getatoeëerde armen, waar de keeper van Manchester City jaloers op zou zijn, op jacht blijven gaan naar verlossing in de dubbel 20; ik kijk er met verbijstering naar.
Ook Oudste, maar dan vooral naar de scheidsrechter die, naast het dartbord met de microfoon in zijn hand, eerst de dartpijlen ontwijkt en dan met een stem waar veertig jaar Zware Drum overheen zijn gegaan, elke topscore begeleid:
"Oòòòòòne-hùùùùùndred-and-èèèèèighty!"
Hij tikt net de startblokken van de puberteitsjaren aan, Oudste, maar inmiddels heeft ie zich die ronkende uithaal van een gepensioneerde dokwerker eigen gemaakt. Zalvend maant zijn moeder hem om toch vooral zijn stembanden niet te forceren, maar of ie nu een boterham smeert of de tafel dekt; elke handeling gaat gepaard met de schurende schreeuw dat er maar liefst 180 punten zijn binnengehaald.
Mijn vriendin heeft weer geheel andere zorgen. Het kerstdiner komt eraan. Dat betekent op jacht naar feestrecepten op internet en speuren naar vage kruiden in de supermarkt. Vanmorgen hielp Oudste haar met de volle boodschappentassen. Ik zag pompoenen, courgettes, amaretto, mascarpone en, met de blik al óver de kerst heen, ook een aantal pakken oliebollenmix.
"Hoeveel zullen we er dit jaar gaan bakken?" vroeg ze Oudste die behulpzaam de kastjes vulde. Gehaast priemde ik de wijsvingers in mijn oren, maar het antwoord galmde al als een op hol geslagen diesel met kapotte bougies door de keuken:
"Oòòòòòne-hùùùùùndred-and-èèèèèighty!"

Natuurlijk mede namens Oudste, Jongste en hun moeder wens ik iedereen prettige feestdagen en een geweldig 2018!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten